Stan realizacji – w trakcie
ciągłej realizacji
Remonty i budowa dróg realizowane
były z wykorzystaniem środków własnych, środków na usuwanie szkód powodziowych
(pomoc z budżetu państwa), funduszu ochrony gruntów rolnych (drogi transportu
rolnego – pomoc z budżetu województwa). Każdego roku obecnej kadencji co
najmniej 1 mln zł przeznaczany był na inwestycje drogowe. Im więcej udało się
pozyskać środków zewnętrznych tym więcej wykonano zadań. Należy pamiętać, że
niektóre środki pomocowe można było wykorzystać na konkretne drogi, np. te,
które ujęte były w protokołach szkód powodziowych. Drogi gminne wykonane
zostały w 19 miejscowościach (nie licząc mniejszych remontów o wartości poniżej
30 tys. zł).
Wykonano trzy nowe mosty – w
Wojciechowicach, Starym Wielisławiu i Jaszkowej Górnej. Wyremontowana została
kładka w Żelaźnie. Nie wymieniam bieżących remontów mostów i kładek,
wykonywanych na bieżąco.
Wartymi wspomnienia są jeszcze
zadania gminne wykonane na osiedlach w Wojborzu (drogi wewnętrzne z miejscami
postojowymi) oraz Krosnowicach (alejki osiedlowe – I etap).
W kadencji 2010-2014 gminę
Kłodzko oszczędziły katastrofy powodzi. Oprócz ulewnych deszczy odczuwanych w
pojedynczych miejscowościach i podtopień o mniejszym zakresie, szczęściem jest,
że nie było powodzi niszczące infrastrukturę drogową i mosty. Dzięki temu można
było wspierać prace drogowe innych jednostek.
Gmina Kłodzko wzięła dwukrotnie
udział w programie wspólnej realizacji z województwem dolnośląskim budowy
chodników w ciągu dróg wojewódzkich.
Dzięki współfinansowaniu z budżetu gminy powstały:
- chodnik w miejscowości
Gołogłowy wraz z zatoką autobusową,
- chodnik w miejscowości Święcko.
Jednak najbardziej widocznym
efektem i odczuwalnym przez największą liczbę mieszkańców są wykonane remonty
dróg powiatowych. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie decyzja władz gminy o
współfinansowaniu zadań powiatowych. Warto sobie uzmysłowić, że blisko 50%
wszystkich wniosków z zebrań wiejskich składanych w tej kadencji dotyczyło
złego stanu i złego utrzymania głównych dróg prowadzących przez miejscowości,
czyli właśnie należących do powiatu. Po konsultacjach z sołtysami, debacie
podczas komisji rady gminy, dofinansowano:
- remont drogi w Wojciechowicach
(2011),- remont drogi w Mikowicach (2013),
- remont drogi w Ławicy (2014),
- remont drogi Jaszkowa Dolna – Podzamek I etap (2014)
- remont mostu (2013) i drogi – ul. Fabryczna, w Krosnowicach (2014)
Prawdą jest, że gmina posiada nie
rozwiązane swoje problemy drogowe i jest jeszcze mnóstwo innych potrzeb. Gdyby
jednak nie prowadzone rozmowy i umiejętność zawarcia porozumienia z władzami
powiatu nasi mieszkańcy jeździliby po ciągle dziurawych drogach, narzekając na
wszystkie władze publiczne (niezależnie do kogo należy droga) i licząc wydatki
na remonty podwozi i układów jezdnych samochodów. W tym przypadku zgoda i
porozumienie ewidentnie buduje… także drogi!
Kwotowo największym zadaniem w
obecnej kadencji, stanowiącym duże wyzwanie i techniczne i finansowe, była
budowa nowej drogi gminnej do specjalnej strefy ekonomicznej w Jaszkowej
Dolnej. Zadanie zakończone zostanie w roku bieżącym (jest w trakcie
realizacji). Zapewnia skomunikowanie nowobudowanej hali produkcyjnej (o tym
więcej w opisie zobowiązania zagospodarowania specjalnej strefy ekonomicznej) przeznaczonej
do zasiedlenia małymi i średnimi przedsiębiorcami wraz z pozostałym obszarem
objętym strefą (ogółem 12 ha).
Po czterech latach tej kadencji w
zakresie dróg i mostów mogę jednoznacznie stwierdzić – ile nie budowałoby się
nowych dróg i mostów, ciągle wiele potrzeb drogowo-mostowych zgłaszanych przez
mieszkańców pozostaje w kolejce do wykonania. Między innymi dlatego, że rozwija
się na terenie gminy budownictwo jednorodzinne (co świadczy o tym, że gmina
pozostaje atrakcyjna dla inwestorów indywidualnych) oraz zmieniają się
oczekiwania rolników (coraz cięższy i o większych gabarytach sprzęt rolniczy).
Jest to nieustanne zadanie, bo przecież kiedyś wybudowane drogi i mosty kiedyś
potrzebują remontu po określonym czasie użytkowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz