Zadanie 6. Gospodarka
odpadami.
Stan realizacji – WYKONANE
zadanie rewolucji śmieciowej
W 2010 roku było już wiadome, że
samorządy gminne czeka rewolucja śmieciowa. I jak to z rewolucjami bywa… mogło
pojawić się pytanie – kto rewolucję przeżyje a kto polegnie? Śmiało mogę
powiedzieć – kierowana przeze mnie gmina przeżyła
w dobrym stanie rewolucję w systemie gospodarki odpadami. Nowy system został
wprowadzony w terminie, jaki przewidywała ustawa (co nie udało się np.
Warszawie) czyli od 1 lipca 2013r. Śmieci nie zasypały mieszkańców, wbrew
obawom medialnym. W pierwszych 2-3 miesiącach funkcjonowania nowej regulacji w
gminie udało się rozwiązać zdecydowaną większość niedogodności zgłaszanych
przez mieszkańców. Sporadycznie zgłaszane zastrzeżenia i uwagi mieszkańców po
1,5 roku funkcjonowania nowego systemu pozwalają stwierdzić, że generalna ocena
jest pozytywna i osiągnięto wcześniej zakładane efekty:
- wprowadzono segregację odpadów,
którą stosuje większość mieszkańców,- gmina nie ponosi kar, czyli wywiązuje się z obowiązków nałożonych ustawą,
- koszty opłat ponoszonych przez mieszkańców nie są wygórowane – za śmieci segregowane są nawet najniższe w powiecie kłodzkim (8 zł od osoby za miesiąc)! Jeśli ktoś narzeka na wysokość opłaty za śmieci zmieszane – odpowiem jednoznacznie: SEGREGUJ! ZAPŁACISZ MNIEJ! TO SIĘ NAM WSZYSTKIM OPŁACI!!!
Obecna umowa, jaką gmina posiada
z odbiorcą odpadów, zawarta jest do końca 2015r. Zatem wkrótce po 1 stycznia
2015 należy rozpocząć czynności związane z analizą efektów funkcjonującego
systemu, celów do osiągnięcia w zakresie poprawy efektywności systemu i
racjonalności ponoszonych kosztów (czy śmieci mogą być jeszcze tańsze??),
ewentualnych zmian obowiązującego w gminie prawa miejscowego w zakresie
gospodarki odpadami i przygotowaniem procedury przetargowej na nowy okres po
roku 2015 (przetarg powinien zostać ogłoszony w III kwartale 2015 roku).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz