poniedziałek, 10 listopada 2014

Gospodarka odpadami


Zadanie 6. Gospodarka odpadami.
Stan realizacji – WYKONANE zadanie rewolucji śmieciowej

W 2010 roku było już wiadome, że samorządy gminne czeka rewolucja śmieciowa. I jak to z rewolucjami bywa… mogło pojawić się pytanie – kto rewolucję przeżyje a kto polegnie? Śmiało mogę powiedzieć – kierowana przeze mnie gmina przeżyła w dobrym stanie rewolucję w systemie gospodarki odpadami. Nowy system został wprowadzony w terminie, jaki przewidywała ustawa (co nie udało się np. Warszawie) czyli od 1 lipca 2013r. Śmieci nie zasypały mieszkańców, wbrew obawom medialnym. W pierwszych 2-3 miesiącach funkcjonowania nowej regulacji w gminie udało się rozwiązać zdecydowaną większość niedogodności zgłaszanych przez mieszkańców. Sporadycznie zgłaszane zastrzeżenia i uwagi mieszkańców po 1,5 roku funkcjonowania nowego systemu pozwalają stwierdzić, że generalna ocena jest pozytywna i osiągnięto wcześniej zakładane efekty:
- wprowadzono segregację odpadów, którą stosuje większość mieszkańców,
- gmina nie ponosi kar, czyli wywiązuje się z obowiązków nałożonych ustawą,
- koszty opłat ponoszonych przez mieszkańców nie są wygórowane – za śmieci segregowane są nawet najniższe w powiecie kłodzkim (8 zł od osoby za miesiąc)! Jeśli ktoś narzeka na wysokość opłaty za śmieci zmieszane – odpowiem jednoznacznie: SEGREGUJ! ZAPŁACISZ MNIEJ! TO SIĘ NAM WSZYSTKIM OPŁACI!!!

Obecna umowa, jaką gmina posiada z odbiorcą odpadów, zawarta jest do końca 2015r. Zatem wkrótce po 1 stycznia 2015 należy rozpocząć czynności związane z analizą efektów funkcjonującego systemu, celów do osiągnięcia w zakresie poprawy efektywności systemu i racjonalności ponoszonych kosztów (czy śmieci mogą być jeszcze tańsze??), ewentualnych zmian obowiązującego w gminie prawa miejscowego w zakresie gospodarki odpadami i przygotowaniem procedury przetargowej na nowy okres po roku 2015 (przetarg powinien zostać ogłoszony w III kwartale 2015 roku).

Brak komentarzy: